Karl Jung i uspešan razvoj ličnosti

U poglavlju Razvoj ličnosti u njegovim sabranim delima, Karl Jung pruža fascinantan prikaz onoga što je nazivao uspešnim razvojem ličnosti, što je opisao kao „prototip jedinog smislenog života, odnosno života koji teži ka individualnom ostvarenju sopstvenog zakona“.

Jungovi uvidi u ovom poglavlju, kao što ćemo videti, veoma su relevantni u savremenom svetu gde mnogi ljudi podležu čaroliji podele kolektivnih ideologija i u tom procesu devalviraju se kao pojedinci.

I dok se termin ličnost obično koristi za opisivanje skupa kvaliteta i osobina koje oblikuju karakter pojedinca, Jung je imao posebno, specifično značenje kada je pisao ovo poglavlje. Kako je objasnio:

„Uspešan razvoj ličnosti ne znači ništa manje od najboljeg mogućeg razvoja svega što leži u određenom, jedinstvenom biću… Ličnost je najveće ostvarenje urođene osobitosti određenog živog bića. Ličnost je čin najveće hrabrosti pred životom i znači bezuslovnu afirmaciju svega što čini pojedinca, najuspešnije prilagođavanje univerzalnim uslovima ljudskog postojanja, sa najvećom mogućom slobodom lične odluke.” Karl Jung

Uspešan razvoj ličnosti, u tom smislu, postiže nekolicina ljudi. Sve dok neko živi više zaokupljen konformizmom nego individualnim razvojem i autentičnošću, seme ličnosti očigledno ostaje uspavano:

„Samo najoštrija potreba je u stanju da je potakne. Razvoj ličnosti ne sluša nikakve želje, nikakve naredbe i uvide, već samo potrebe; ona želi motivirajuću prisilu unutrašnjih ili spoljašnjih potreba.”  Karl Jung

Drugim rečima, podsticaj za postizanje uspešnog razvoja ličnosti je neki oblik teške nevolje koja probudi postojanje prethodno nerealizovanih potencijala i prisiljava nas da shvatimo da način na koji smo živeli nije više adekvatan. Neće svako doći do te tačke u svom životu, jer sve dok su patnje i okolnosti podnošljive, pojedinac će učiniti sve što može kako bi izbegao često teški i usamljeni proces razvoja ličnosti.

Kako je Jung objasnio:

„Izreka: „Mnogo je pozvanih, ali malo odabranih “, ovde se primenjuje kao nigde drugde; jer je razvoj ličnosti od njenog germinalnog stanja do pune svesti odjednom harizma i prokletstvo. Njen prvi rezultat je svesno i neizbežno odvajanje jednog bića od nediferenciranog i nesvesnog stada. To znači izolaciju i za to nema više utešne reči. Ni porodica, ni društvo, ni položaj ne mogu ga spasiti od toga … Razvoj ličnosti je usluga koja se mora skupo platiti.” Karl Jung

Razvoj ličnosti inicira se kada pojedinac, sa ubeđenjem, odluči da krene svojim putem.

„On je već u velikoj meri ispunio poziv za oslobađanje svojom odlukom da sopstveni put stavi iznad svih drugih puteva. Otkazao je punovažnost svih drugih puteva zbog sebe. Postavio je sopstveni zakon iznad svih konvencija.”  Karl Jung

Ova odluka nije ispunjena ohrabrujućim stavom drugih, već ismevanjem i prigovaranjem. Praćenje sopstvenog puta umesto dobro utabanog puta će u mnogim slučajevima nečije ponašanje činiti od glupog do prosečnog. Opisujući ismevanje i rezultirajući unutrašnji sukob koji se manifestuje u ranim fazama dostizanja ličnosti, Jung je primetio:

„Ako sluša glas, onda je drugačiji i izolovan, jer je odlučio da sledi zakon koji ga izaziva iznutra. Na njegov „sopstveni“ zakon, svi će plakati. Samo on zna bolje – mora znati bolje: to je zakon, zvanje, onoliko malo koliko je „svoj“ kao i lav koji ga napada, iako je nesumnjivo da ga ovaj poseban lav ubija, a ne bilo koji drugi lav. Samo u tom smislu možete govoriti o “njegovom” pozivanju, “njegovom” zakonu.”  Karl Jung

Sledeći vlastiti zakon, čak i uz prisustvo stalnog ismevanja drugih, pojedinac se i oslobađa i izoluje od mase, čije ponašanje instinktivno uređuje i diktira današnja društvena konvencija. Neki se mogu zapitati zašto bi neko želeo da ide svojim putem, jer društvene konvencije, posebno u moralno razvijenijim društvima, mogu pomoći održavanju reda.

Jung je, međutim, verovao da nije problem socijalne konvencije same po sebi, već tendencija ljudi da je nesvesno slede. Jer, kada se društvo suoči sa neočekivanim poremećajima, kao što se to neminovno dešava, populacija sastavljena od nekolicine pojedinaca sposobnih za autonomnu misao i delovanje naći će se u položaju sličnom stadu divljih životinja koje je uhvatila panika i teror.

Kao što je Jung upozorio:

„Činjenica je da grupa, zbog svoje nesvesnosti, nema slobodu izbora, tako da se unutar nje psihički život ponaša poput nekontrolisanog zakona prirode. Uspostavlja se uzročno povezan proces koji se odmara samo u katastrofi … Jer kada se pojave novi uslovi koji nisu predviđeni starim konvencijama, onda panika hvata ljudsko biće koje se rutinski držalo nesvesnog, slično kao i kad uhvati životinju, i sa podjednako nepredvidivim rezultatima.”  Karl Jung

Pojedinci koji su uspešno razvili ličnost i „izdigli se poput planinskih vrhova iznad mase“ (Jung), deluju kao toliko potreban protivotrov histeriji koja tako lako može da poseduje i preuzme nesvesno stado.

„ …Ličnost ne dozvoljava da je uhvati panika… jer već ima teror iza sebe. Ona je jednaka  promenljivim uslovima koje donosi vreme i nesvesno i nesvesni vođa.”  Karl Jung

Iako je lako sagledati velike ličnosti, prošlost i sadašnjost, sa osećajem strahopoštovanja, presudno je shvatiti da potencijal za postizanje ličnosti nije ograničen na nekolicinu odabranih. Unutrašnji glas koji poziva osobu možda je kod nekih manje zvučan nego kod drugih, ali on svuda postoji:

„Koliko god svaki pojedinac ima svoj urođeni zakon života, teoretski je moguće da svaki čovek pre svih ostalih sledi ovaj zakon i tako postane ličnost – odnosno da postigne potpunost.”  Karl Jung

Zaključujući svoje duboko izlaganje o prirodi ličnosti, Jung je priznao da je na kraju „ono što se naziva ličnost veliko i misteriozno pitanje“ i priznao je da, iako je napravio preliminarni pokušaj da opiše njegovu prirodu, ima još mnogo toga što treba otkriti…

Iako danas misterija ličnosti i dalje ostaje sa nama, znamo da dostignuće ličnosti ima oslobađajući efekat kako na život pojedinca, tako i na društvo u kome se takvi ljudi nalaze. Stoga u današnje burno vreme možemo zajedno sa Jungom uputiti vapaj za razvojem ličnosti.

„Naša epoha poziva na oslobađajuću ličnost, na onu koja se razlikuje od neizrecive moći kolektiviteta, oslobađajući se bar na psihički način i budi nadu najavljujući drugima da je bar jedan čovek uspeo da pobegne od sudbonosnog identiteta grupne duše.”  Karl Jung

„ … baš kao što velika ličnost deluje na društvo da bi ublažila, oslobodila, transformisala i zacelila, tako i rođenje ličnosti ima obnavljajući efekat na pojedinca.”  Karl Jung

Prevod: Psiho ćoše

Izvor: Academyofideas

Advertisements

Leave a Reply